"Hoe je als fotograaf eenvoudig een workflow creëert die je tevreden klanten en meer omzet oplevert"2/2/2021
Hoe moet ik een aanvraag opvolgen. Eén van de grootste struggles die ik had toen ik voor mezelf begon. Tijdens mijn werk als online marketeer hoefde ik me hier geen zorgen over te maken. Daar was alles geautomatiseerd.
Ik volgde workshops. Ging surfen op internet. Alles wat ik las, was het niet niet... Ik ging puzzelen. Wat past bij mij? Wie is Chantal? En daar kwamen duidelijk twee dingen uit. Persoonlijk en snelle reactie.
Zo is m'n workflow ontstaan. Regelmatig schaaf ik het bij. Ja, nog steeds. Ook ik blijf groeien. Dingen kunnen beter. Praktischer. Logischer.
Het persoonlijke contact. En mijn expertise als trouwfotograaf leveren mij 2 dingen op:
Deze workflow gebruik voor de bruiloft: 1. Van aanvraag naar kennismakingsgesprek binnen 5 minuten
Een bruidspaar bezoekt m'n website. Ze zijn enthousiast en willen weten of ik nog beschikbaar ben... Ze doen en aanvraag via de website. En binnen 5 minuten hebben ze een kennismakingsgesprek gepland.
Met 1 druk op de knop. Op de bedankpagina bedank ik ze namelijk niet alleen voor de aanvraag. Ze zien ook een kalender. Hierop staan de weekenden die ik nog beschikbaar ben. Is hun trouwdatum nog vrij? Hoeven ze alleen maar op een button te klikken. Zodat ze een kennismakingsgesprek bij me kunnen inplannen. 2. Bevestiging + trouwbrochure
Ik laat binnen 24 uur iets van me horen. Mail ze de trouwbrochure. Bevestig het kennismakingsgesprek. En ik stuur ze een WhatsApp. Gewoon een klein berichtje. Dat ik het leuk vind dat ze een gesprek hebben ingepland en dat ik de trouwbrochure heb verstuurd. Zonde als ik in de SPAM terecht kom. En zij denken dat ik niks van me laat horen…
3. Offerte versturen
4. Opvolging
Niks gehoord na een week? Dan stuur ik een e-mail. Ik vraag of ik ze kan helpen. Toon begrip. Ik snap dat het lastig is om een trouwfotograaf te kiezen. Ik geef ze een tip. En deel een bruiloft met ze.
Een week later nog niks gehoord? Dit gebeurt zelden. Dan vraag ik of ze vragen hebben naar aanleiding van de offerte. 5. Reserveringskosten
Yes! De offerte is online getekend. Ik maak van de offerte een factuur. Met één druk op de knop. Er is maar 1 ding wat ik moet doen. Van het aantal (1), 25% maken. Moneybird rekent uit wat de reserveringskosten zijn. Superhandig!
6. Upsell + cadeautje
Ook krijgen ze een uitgebreid e-book met 13 tips voor de bruiloft. 7. Vragenlijst
2 maanden voor de bruiloft laat ik weer wat van me horen. Ik vraag ze om vragenlijst in te vullen en naar het draaiboek. Zodat ik me kan voorbereiden op de bruiloft. Ze kunnen gelijk een afspraak in m’n agenda plannen. Om samen de dag door te nemen.
8. Draaiboek doornemen
Dit doen we zo'n 2 weken voor de bruiloft. Via Skype.
9. Contact voor de bruiloft
Het bruidspaar ontvangt een e-mail. Dat ik zin heb in de dag. En dat ik bezig ben met het pakken van m’n spullen.
Ik controleer of alle kaartjes leeg zijn. Batterijen zijn geladen. Pak m’n tas in. En zet alle adressen in de navigatie. 10. Een dag voor mezelf
Binnenkort meer... Ik vertel je mijn workflow na de bruiloft. En met welke systemen ik werk. Voor een optimale workflow.
0 Comments
Leave a Reply. |
Hi!Fotograaf, ondernemer, hoogsensitief, levensgenieter, dol op lekker eten en muziekliefhebber. Dat ben ik in het kort. |